Liman Haberleri

Alanyalı tekneciler, iskeledeki sıra sistemine isyan etti

İskelenin işletme hakkını alan Balıkçılar Kooperatifi sıra sistemini uygulamaya çalışınca tekneciler “Torpil var” diye kazan kaldırdı.

Geçtiğimiz yıllarda İskele bölgesinin işletme haklarını Gömü’den devralan Alanya Balıkçılar Kooperatifi yetkilileri ile iskelede etkinlik gösteren tekneciler içinde gerginlik yaşandı.

İskelede hanutçuluk ve çığırtkanlık şeklinde sorunları ortadan kaldırmak adına teknelerin havuz sistemiyle çalışacağını ve teknelerin büyüklüklerine nazaran sırayla tura çıkacağını belirten birleşke yetkililerine tekneciler kazan kaldırdı. Birleşke görevlileri ve tekneciler içinde ölüm tehditlerinin havada uçuştuğu iddia edilirken, kavgayı son anda polis önledi.

‘SIRALAMADA TORPİL VAR’

Tekneciler adına konuşan ve teknelerin sıra sistemi ile çalışmasını makul karşıladıklarını sadece sıralamanın adil yapılmadığını belirten Gülbahçe MM adlı teknenin sahibi Bekir Gülbahçe “Her şeyimizi kendimiz sağlıyoruz. Ne sigortamız var, ne limana giriş çıkışlarda emniyetimiz var. Teknelerin hava muhalefetinden dolayı bile güvencesi yok. Burada her şeyi tekne sahipleri kendi olanaklarıyla yapıyorlar. Bir tek kendi çıkar ve çıkarları için bu düzeni kurmaya çalışıyorlar. Burada Adnan Sipahioğlu (Alanya Balıkçılar Kooperatifi Başkanı) kendi adaletine nazaran, kendi adamlarını yerleştirmek istiyor. Liman yönetmeliklerine nazaran tekne sıralaması yapmıyorlar, kendi adaletlerine nazaran yapıyorlar. Para veriyoruz fakat hizmet alamıyoruz” dedi.

‘KANKALARINI KOLLUYORLAR’

Sıralamanın iyi olacağını sadece bunun bir tek adaletli bir halde olursa başarıya ulaşmış olacağını belirten Gülbahçe “Yaptıkları sistem adaletli değil. Kendi kankalarını kollayarak yapıyorlar bu sırayı. İlk sıraya Alpler adlı tekneyi almak istiyorlar ondan daha büyükleri olmasına rağmen. Bu kendi yaptıkları bir şey. Liman Yönetmeliği’ne nazaran yapılması gerek bu değişikliğin. Fakat burada bir tek diretme ve dayatmayla iş çözmeye çalışıyorlar” diye konuştu.

‘LİSTEYİ KOMİSYON ONAYLADI’

Gülbahçe’nin iddialarına cevap veren Alanya Balıkçılar Kooperatifi İşletme Müdürü Salih Kuloğlu, ellerinde resmi kurumlarca onaylanmış sıralama sıralaması bulunduğunu belirterek “Tekneleri boy sıralamasına nazaran oluşturulan listeyi uygulamak istiyoruz. Dost 20 gün ilkin yeni tekne aldı, getirdi. Bu sıralama daha ilkin hazırlandı. Yeni tekne getirdiyse, dilekçesini verir. Boy sırasına nazaran teknesi sıralamaya alınır” dedi. Kuloğlu, “Biz kafamıza nazaran bir iş yapmıyoruz. Komisyon sonucu her neyse onu yapıyoruz. 70 tekneden yalnızca bir kaçının bu sıralamaya tepkisi var. Bu sıralamaya uymayan olursa bizim bu kişileri iskeleden atma yetkimiz var. Madde madde bunların hepsi belirli” dedi. Münakaşa esnasında tehdit edildikleri için polis çağırdığını belirten Kuloğlu “Bir tekne sahibi ‘Biz burada 15-20 kişiyiz, bizi kimse yerimizden edemez, sizi vururuz’ söylediği için polis çağırdık” diye konuştu. Kuloğlu, açıklamasını şu şekilde sürdürdü: “Bu yeni düzenlemeye karşı çıkanların hepsi hanutçuluk yapanlar. Sorun olduğu süre da rehberlere haiz çıkmıyorlar. Alanya’dan giden önceki Kaymakamımız Hasan Tanrıseven’i, ilk geldiği dönemde kolundan tutup zorla tekneye bindirmeye çalışanlar bile olmuş” dedi.

‘İMZA TOPLAYACAĞIM’

Kuloğlu’nun “Bir tek 2 şahıs itiraz ediyor” açıklamaları üstüne sinirlenen tekne sahibi Gülbahçe ise “İmza toplayalım o halde, 2 şahıs mi, 50 şahıs mi görsünler. Burada gazeteciler olmasaydı sistem Adnan Sipahioğlu kanunlarına nazaran işleyecekti. Gazeteciler geldi de imana geldiniz birazcık. ‘Benim burada 3 tane gemim var, yan yana bağlayayım’ dedim, ‘Olmaz’ dediler, şimdi kalkıp bunu yapıyorlar” dedi.

‘KİMSE HAKKINI YEDİRMEZ’

Gülbahçe’ye destek veren Sipahioğlu Yatçılık yetkilisi Yüksel Sipahioğlu da “Bu sıralama sistemi yanlış. Bir kişiyi öne alalım, arkaya alalım muhabbeti olduğunda kargaşa olur. Ölçün tekneleri, deyin ki, ‘Senin yerin şurası, senin yerin burası’ fakat o şekilde konuşulmuyor. Bu sistem eğer muntazam ve adaletli işletilirse burada hiçbir mesele kalmaz. Fakat bu şekilde bir yere varılmaz. Arada birisini kayıralım dersen olmaz. Burada hepimiz uyanık. Kimse hakkını yedirmez” ifadelerini kullandı.

‘YANGINDAN MAL KAÇIRIYORLAR’

Alanya Katamaran adlı teknenin sahibi Mehmet Aslan da “Biz tüm ilgili mercilere başvuracağız. Burada eğer amaç düzelmeyse, bunun adını koymak gerekiyor. Tüm üyeler bir araya gelip bunun kararını almalı. Fakat yangından mal kaçırır şeklinde işlem yapılıyor ve buna düzenleme deniyor. Asla kimselerle konuşmadan bir şeyler yapılmaya çalışılıyor. Tutturmuşlar bir hanutçuluk da hanutçuluk. Başka bir şey demiyorlar. O şekilde bir durumdaki iskele, burada rüzgar olsa biz tekne kıyıya vurmasın diye başlangıcında bekliyoruz. Güya liman fakat hepimiz sabaha kadar ayakta, uyuyamıyor. Yapılacak, yapılacak deniyor fakat hiçbir şey yapılmıyor. Biz 15 senedir buradayız. Sağımızdakini, solumuzdakini tanıyoruz. Bundan 15 yıl ilkin neler yaşandığını hepimiz biliyor. Bu yeni sistemle yepyeni bir düzene geçmeye çalışıyoruz. Bu yeni sıkıntıları bununla beraber getirecek. Kimsenin yerinden bir şikayeti yok. Ben kış süresince buraya yenilikler kattım, tonoz yaptırdım. Her insanın tonozu var mı, yok, ben niye gideyim oraya. Şimdi bu limandaki tek sorun yer mi? Bence değil, bu düşünceleri nereden geliyorsa temelini araştırsınlar. Biz bu sistemi istemeyenlerin, isteyenlerden fazla bulunduğunu biliyoruz” diye konuştu.

‘HAPÇILARLA MÜCADELE ETTİK’

Şevki Güvener adlı bir öteki tekneci de “Biz yerimizden memnunuz. Bir sistem getirmek istiyorlarsa ilkin hazırlasınlar, ondan sonrasında gelip bizlere söylesinler. Şimdi bizi yerlerimizden edecekler, anlaşamayacağız. Kavgalar çıkacak. Biz bir oldukça yere vergi veriyoruz. Biz bu parayı iyi mi kazanıp da vergi vereceğiz? Beni şimdi o şekilde bir yere atmışlar ki, ne adam geçer oradan, ne başka bir şey. Biz bu limanı düzeltebilmek için otçularla, hapçılarla savaştık. İnsanlar şimdi geliyorlar, yürüyorlar, çay içiyorlar. Bu düzeni bozmaya ne hakları var?” dedi.

‘NİYE PARA ÖDÜYORUZ’

Svetlana adlı teknenin sahibi Ayhan Tuhan da “Hep yetkiden bahsediyorlar fakat buranın güvenliğinden kim görevli. Tekne güvenliğinden tekneci görevli diyorlar, o süre ben niye para ödüyorum? Fırtınada teknem hasar görmüş oldu, o süre gelin tutanak tutun, ödeyin masrafımı. Konuşmaktan başka bir şey yapmıyorsunuz” diye konuştu.

‘KARGAŞA KISA SÜREDE BİTECEK’

Tartışmaların peşinden tekne sahipleri ile bir araya gelen Alanya Balıkçılar Kooperatifi Başkanı Adnan Sipahioğlu ve Alanya Yatçılar Kooperatifi Başkanı Yusuf Demirel, ortada bir yanlış anlaşılma bulunduğunu, düzenin kısa sürede sağlanacağını belirttiler. İskelede bir geçiş süreci yaşandığını belirten Sipahioğlu “Ortada bir informasyon eksikliği ve kirliliği vardı. Şimdi tekneci arkadaşlarımızı da yanımıza aldık ve oturup konuştuk. Mevzuata uygun bir sıralama sistemi olacak. Kaymakam Bey’e listeyi götürüp onaylatacağız. Yeni bir sisteme geçiliyor. Yaşananlar bu geçiş sürecinin sancıları. Bu kargaşalar, olumsuzluklar kısa sürede sona erecek” dedi.

KAYMAKAM: KARARLAR UYGULANACAK

Alanya Kaymakamı Mustafa Harputlu “Kaygı edilecek bir durum değil. Evvelde ilgilerle toplanıp bazı kararlar alınmış. Bir iki kişinin vazgeçmesi durumu değiştirmez. İtiraz eden de kalmamış aslına bakarsan. Alınan kararlar uygulanacak. Oranın düzenini sağlanmak görevimiz. İlde de bu kararlar uygulanıyor. Mühim olan Alanya’nın refah ve düzeni. Mevzunun takibindeyim” diye konuştu.

‘SEZON İÇİN ENDİŞELİYİM’

İskelede yaşanmış olan gerginliği toplumsal paylaşım sitesi Twitter’da değerlendiren Türkiye Gazeteciler Federasyonu (TGF) Genel Başkan Vekili ve Alanya Gazeteciler Cemiyeti (AGC) Başkanı Mehmet Ali Dim ise “İskelede daha gezim sezonu başlamadan yaşanmış olan gerginlik düşündürücü. Sürem için endişeliyim” dedi.